نشست ریاست محترم دانشگاه تهران با اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشکده حکمرانی: تبیین رویکردها و آینده دانشکده حکمرانی

05 08 2025 09:40

کد خبر : 117124678

تعداد بازدید : 1610


به گزارش روابط عمومی دانشکده حکمرانی؛ در نشستی که با حضور ریاست محترم دانشگاه تهران، جناب آقای دکتر امید، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشکده حکمرانی برگزار شد، به بررسی فلسفه وجودی دانشکده، دستاوردهای آن، تجربیات جهانی در حوزه حکمرانی و چگونگی رفع ابهامات و مقاومت‌ها در برابر تغییرات سازمانی پرداخته شد. این جلسه با هدف تبیین نقش محوری دانشکده حکمرانی در مواجهه با تحولات جامعه و اصلاح مسیر حرکت‌ها برگزار گردید.
فلسفه وجودی و دستاوردهای دانشکده حکمرانی: سخنرانان در ابتدا به فلسفه وجودی دانشکده اشاره کردند که بر اساس آن، جهان در حال تغییر و تحول است و یگانه اصل ثابت، خود تغییر است؛ اما تغییر همواره با ابهامات و مقاومت‌هایی همراه است که می‌تواند مثبت و اصلاح‌گر باشد.
آقای دکتر ضرغامی به ارائه گزارش عملکرد سه سال گذشته دانشکده پرداختند:
•    برای اولین بار در ایران، 10 رشته در دو مقطع (عملاً 20 رشته-مقطع) تدوین و تولید شده که اکنون مرجع و بازتولید در سایر دانشکده‌ها و دانشگاه‌های کشور هستند.
•    تصویب این رشته‌ها موانعی داشت که اما این مرحله با موفقیت پشت سر گذاشته شد.
•    دانشکده در حال حاضر حدود 200 دانشجو (17 نفر ارشد، 79 نفر دکترا) دارد که از طریق استعدادهای درخشان و کنکور جذب شده‌اند.
•    رقابت شدیدی برای ورود به رشته‌های این دانشکده بین دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های برتر وجود دارد؛ به‌طوری‌که در سال گذشته 11 نفر با رتبه زیر 10 وارد شدند و امسال نیز رقابت بین رتبه‌های برتر ادامه دارد.
•    46 عضو هیئت علمی از دانشگاه‌های برتر ایران یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی (کانادا، آلمان، فرانسه، هلند، چین) در دانشکده حضور دارند.
•    همچنین، با 60 استاد مدعو برجسته از دانشگاه تهران و افراد صاحب‌نام از ایران در رویکردی نوین همکاری می‌شود.
•    در حوزه پژوهش و تألیف، دانشکده 30 مقاله بین‌المللی (بیشتر Q1 و یک مورد در Nature Communications Letters)، 100 مقاله علمی-پژوهشی، بیش از 150 مقاله کنفرانسی و 42 عنوان کتاب در حوزه حکمرانی منتشر کرده است.
•    در زمینه ارتباط با صنعت و حل مسئله، قراردادهای جاری12 میلیارد تومان ( و 8 میلیارد در حال امضا) و 40 میلیارد تومان (پیشنهادات ارسالی) می باشد که اغلب آن‌ها به دعوت نهادها بوده در حالی که این فعالیت در یک یا دو سال اخیر آغاز شده است.
تجربیات جهانی و ماهیت دانشکده‌های حکمرانی: آقای دکتر پاینده با ارائه مروری بر تجارب دانشکده‌های حکمرانی در جهان، عنوان کردند که این دانشکده‌ها ارتباطات بین‌المللی گسترده‌ای با مجموعه‌های مشابه و پژوهشگران دنیا برقرار کرده‌اند. ایشان تاکید کردند که "حکمرانی" نه تنها یک رشته منسجم و مستقل در دانشگاه‌های تراز اول جهان است، بلکه دانشکده‌های حکمرانی یک روند جهانی هستند که به سرعت در آسیا و آفریقا نیز در حال تاسیس‌اند. برخلاف تصور رایج، دانشکده‌های حکمرانی لزوماً یک دانشکده تخصصی نیستند، بلکه یک مدرسه حرفه‌ای مشابه دانشکده‌های پزشکی یا حقوق به شمار می‌آیند. اکوسیستم پژوهشی و اجرایی آن‌ها به دولت یا حاکمیت متصل است و از حضور حرفه‌ای‌های مقیم بهره می‌برد. برنامه درسی آن‌ها منحصر به فرد بوده و شامل هسته مشترک دروس فاندامنتال، مسیرهای تخصصی میان‌رشته‌ای و مهارت‌های مورد نیاز حکمرانی (مانند حل تعارض، رهبری و سیاست‌گذاری شواهد محور) است. پداگوژی (روش تدریس) آن‌ها مسئله‌محور و اجراگرا است و از روش‌هایی چون کیس استادی، کاپستون و کارآموزی تابستانه استفاده می‌کند. همچنین، جهت‌گیری جهانی و شبکه‌ای با پروژه‌های فرامرزی و پیوند با مجامع بین‌المللی از ویژگی‌های آن‌هاست. آقای دکتر پاینده ابراز نگرانی کردند که تغییرات بدون توجه به این فلسفه جهانی ممکن است بُعد حرفه‌ای دانشکده حکمرانی را تضعیف کند و آن را از حوزه‌های "سیاست، خط‌مشی و کنش" به صرف "تخصص" تقلیل دهد.
تمرکز بر حل مسائل و ارزش‌آفرینی: آقای دکتر جلیلیان توضیح دادند که حکمرانی با پیچیده‌ترین سیستم‌های شناخته شده در عالم سروکار دارد و مسائل آن چندبعدی و پیچیده هستند که دانشکده‌های تخصصی قادر به حل آن‌ها نیستند. وی پیشنهاد کرد که برای استفاده از ظرفیت دانش‌های متنوع و مکمل اعضای هیئت علمی، باید از ساختارهای وظیفه‌ای متداول فراتر رفت و با ایجاد یک ساختار ماتریسی، بر مسائل اولویت‌دار کشور متمرکز شد تا آموزش، پژوهش و پروژه‌ها به حل مسائل جامعه و حاکمیت کمک کنند. آقای دکتر مزاری نیز به ارزش‌آفرینی نظریه و دانشکده حکمرانی پرداخت و اظهار داشت که این دانشکده با نگاه یکپارچه و فراگیر به مسائل، مشارکت ذینفعان و وفاق عمومی و توازن در سیاست‌گذاری، به حل چالش‌هایی مانند سیاست‌های بخشی و جزیره‌ای، تعارضات بین دستگاهی و شکاف دولت و ملت کمک می‌کند. وی دانشکده حکمرانی را در راستای معماری سازمانی نسل چهارم و پنجم دانشگاهی دانست که بر مسائل کلان کشور مانند ناترازی انرژی، بحران آب و فقر متمرکز است و می‌تواند به عنوان بازوی مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران نقش‌آفرینی کند.
اهمیت حل مسئله و پشتیبانی قانونی: آقای دکتر عبداللهی بر این نکته تأکید کرد که برتری علم به میزان سهم داشتن آن در حل مسائل و چالش‌های زندگی مردم است. ایشان بیان داشتند که دانش حکمرانی، با هویت چندلایه و چندبعدی خود که از حوزه‌هایی چون مدیریت، علوم سیاسی، فلسفه و جامعه‌شناسی نشأت گرفته، ابزاری برای پاسخگویی به مسائل پیچیده است و می‌تواند شکاف بین علم و دنیای واقعی را از بین ببرد و چرخه تبدیل علم به عمل را شتاب دهد. آقای دکتر غلامی خبر مهمی را اعلام کرد که نام دانشکده حکمرانی برای اولین بار در تاریخ دانشگاه‌های کشور، در متن قانون برنامه هفتم کشور ذکر شده است (بند "پ" ماده 94 قانون). این امر نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه قانونی دانشکده حکمرانی در حل مسائل کشور و نیاز به حمایت و توسعه آن است. وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین سمپوزیوم بین‌المللی مراکز و موسسات حکمرانی در ایران و جهان در شهریورماه خبر داد.
دیدگاه و تصمیمات ریاست دانشگاه تهران: جناب آقای دکتر امید، ریاست محترم دانشگاه تهران، ضمن تأیید اهمیت حل مسئله و نقش دانشگاه در آن، با اشاره به سوابق طولانی خود در حوزه آموزش عالی، به چالش‌های ساختاری و سیاست‌های جزیره‌ای در تأسیس دانشگاه‌ها و رشته‌ها در ایران پرداخت. ایشان صراحتاً بیان داشتند که اگرچه شخصاً رویکرد متفاوتی برای تأسیس اولیه این دانشکده داشتند و به روش‌های منطقی و تدریجی توسعه اعتقاد دارند، اما با توجه به وضعیت فعلی، تصمیم مهمی را اعلام کردند:
•    دانشکده حکمرانی با همین نام باقی می‌ماند و با هیچ نهاد دیگری ادغام نخواهد شد.
•    با این حال، محل قرارگیری آن در ساختار دانشگاه (پردیس یا زیرمجموعه کدام دانشکده بزرگتر) همچنان محل بحث بوده و تصمیم‌گیری نهایی توسط شورای دانشگاه صورت خواهد گرفت.
دکتر امید بر لزوم بازنگری و ساماندهی رشته‌ها و برنامه‌های درسی تأکید کردند تا کیفیت حفظ شود و از تربیت انبوه "حکمران" بدون کیفیت جلوگیری گردد، چرا که "شب قدر، بی‌قدر بودی شب قدر همینه که یه شب در ساله" و سطح حکمرانی باید حفظ شود. ایشان خواستار اتکا به توانمندی‌های اساتید دانشکده، پرهیز از اختلافات داخلی و توجه به تجربیات دانشگاه‌های تراز اول جهان (مانند آکسفورد و هاروارد) شدند. ریاست دانشگاه قول دادند که پروژه‌ها و درخواست‌ها را به سمت دانشکده حکمرانی سوق خواهند داد و از این مجموعه حمایت می‌کنند تا به یک مجموعه قدرتمند و تأثیرگذار در حل مسائل کشور و جهان اسلام تبدیل شود. ایشان همچنین به تلاش‌های دانشگاه برای کوچک‌سازی و مرتب‌سازی ستاد دانشگاه و اصلاح فرایندها اشاره کردند.
در پایان جلسه، بر این نکته تأکید شد که حفظ استقلال دانشکده حکمرانی نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است تا بتواند به صورت حرفه‌ای نگاه میان‌رشته‌ای به مسائل جامعه داشته باشد.