مرکز آموز­ش­‌های آزاد و پژوهش‌­های کاربردی

 

رئیس مرکز:

دکتر حسین جلیلیان

 

 

حکمرانی (Governance) دانش جدیدی برای اداره دولت­‌ها، جوامع و سازمان­‌هاست که از دهۀ 1990 میلادی تاکنون، مجموعۀ نظریه­‌ها، رشته­‌ها، کتاب­‌ها، مجله­‌ها، مقاله­‌ها و دوره­‌های آموزشی آن در محافل علمی و حکمرانی جهان به سرعت تولید و فراگیر شده است. حکمرانی دانشی میان ‌­رشته­‌ای و چندرشته­‌ای با محوریت ادارۀ امور عمومی یا مدیریت دولتی (AdministrationPublic ) است و از علوم و رشته‌­های دیگر مانند علوم سیاسی، مدیریت، اقتصاد، حقوق، روان­شناسی، علوم اجتماعی و مطالعات توسعه بهره می­‌گیرد. حکمرانی عرصۀ تعامل و مشارکت سه بخش «عمومی/ دولتی»، «خصوصی» و «جامعۀ مدنی/مردم» برای خط­‌‌‌ مشی­ گذاری، تنظیم ­گری و تسهیل ­گری امور به منظور حل مسائل پیچیده و تحقق اهداف و منافع ملی، توسعه و تعالی جامعه است.

حکمرانی اقتصادی، حکمرانی شرکتی، حکمرانی فناوری و نوآوری، حکمرانی تجاری، حکمرانی انرژی، حکمرانی محیط­ زیست، حکمرانی آب، حکمرانی داده و دیجیتال، حکمرانی شهری، حکمرانی سلامت، حکمرانی فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی آموزش از مهم­ترین حوزه‌­های حکمرانی هستند.

کشور و تمدن ایران میرا‌ث­‌دار حکمت و سنت­‌های حکمرانی انبیای الهی، ائمه معصوم (ع)، رهبران انقلاب، برخی حاکمان و وزیران خردمند در حکومت‌­های قبل و بعد از اسلام تا به امروز است. در رویکرد اسلامی، امر اداره و حکمرانی به طور جدی در کانون توجه قرار دارد و پیچیدگی آن تا جایی است که امام علی (ع) از آن به «میدان آزمون و مسابقه رجال» (حکمت 441) تعبیر می­‌کنند. ایشان سعه صدر را لازمۀ ریاست و حکمرانی می­‌دانند (حکمت 176) و می­‌فرمایند: «کسی که بالا رود و به ریاست رسد، باید بر رنج و درد اداره مملکت صبر کند» (غررالحکم، حدیث 3608). گواه این درد و رنج، در چاه گریستن­‌های آن حضرت است که خود مظهر حکمرانی حق­مدار و حکیمانه است. پیامبر اکرم (ص) که مدل مدینه‌ ­النبی ایشان تجلی کامل حکمرانی اسلامی است، بیمناک از سوء تدبیر و حکمرانی بر امت خویش است (أخافُ عَلَیهم سُوء التَّدبِیرِ). ایران به پشتوانۀ قرن‌­ها تاریخ و فرهنگ غنی و غرورآمیز ملی و اسلامی خود و کارنامه درخشان مفاخر علمی خویش در حوزه­‌های مختلف، ظرفیت‌­ها و توانمندی­‌های فراوانی برای تحقق حکمرانی خردمندانه و تعالی­‌گرا در سطوح ملی، منطقه‌­ای و سازمانی دارد. 

دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور با تأسیس دانشکده حکمرانی به دنبال ارتقای ظرفیت­‌های دانشی، پژوهشی و انسانی کشور به منظور افزایش کارایی و اثربخشی نظام حکمرانی است. در این راستا، «مرکز آموز­ش­‌های آزاد و پژوهش‌­های کاربردی» دانشکده حکمرانی آمادگی دارد که در زمینه­‌های زیر با نهادها، وزارتخانه‌­ها، دانشگاه­‌ها، مؤسسات و سازمان­‌های مختلف همکاری نماید:

  • برگزاری دوره‌­های آموزشی یکسالۀ MPA و DPA حکمرانی برای اولین بار در کشور
  • برگزاری دوره‌­های آموزشی کوتاه­‌ مدت در رشته­‌ها و موضوعات مختلف حکمرانی
  •  انعقاد تفاهم­ نامه­‌های همکاری آموزشی و برگزاری همایش­‌ها­ و کنفرانس­‌های ملی و بین­‌المللی
  • انجام پژوهش­‌های کاربردی برای سازمان­‌ها، نهادها و شرکت‌­ها در حوزه‌­های مختلف حکمرانی